Mad - hvor tit?

14. juli 2020

Alder:
4 mdr.

Mad - hvor tit?

Hej Helen,

Vi har en lille fyr på 4 måneder og 19 dage præcist 😊 Han er født 34+4, så han er født lidt tidligt. Det er dog ikke noget vi mærker til, og han har nu en vægt på lidt over 8 kg.

Han har mælkeallergi og har derfor hele sit liv fået Neocate med flaske.

Vi er begyndt ligeså så stille at starte op med lidt skemad. Det er med stor succes. Han er vild med det. Til at starte med gav vi lidt most banan, men så virkede det som om at flasken med Neocate ikke var så spændende mere. Vi er nu derfor gået over til noget meget lind grød blandet med Neocate hvor vi putter lidt æble/banan mos i. Det spiser han med stort velbehag også.

Vi har indtil videre suppleret med grøden som aftenmåltid, hvor han så får flaske bagefter. Altså han drikker stadig en god flaske bagefter. VI har gjort dette i ca. 2 uger.

Mit ...

Annonce

... spørgsmål er hvor tit jeg skal give ham grøden. Er det kun om aftenen, eller skal jeg give den til flere måltider over dagen.

Hans døgnrytme plejer at se sådan ud (ca. tider):

07.30 opvågning efter natten. Får der en flaske på 180 ml.

Lur 09.30 - 12.00 og ved opvågning 180 ml.

Lur 14.00 - 16.00 og ved opvågning 180 ml.

Lur 17.30 - 18.00 og ved opvågning lidt grød og flaske. 180 ml neocate igen, hvor ca. 40 ml er gået til at blande i grøden, og han drikker resten.

20.00/21.00 - Sengetid for natten hvor han får en flaske på ca. 150 ml.

01.00 - natmåltid. Nogen gange spiser han 180 ml hurtigt og andre gange drikker han kun 50 ml.

05.00 - natmåltid 150 ml.

Måske kan du give et eksempel på hvor du ville ligge grød måltiderne, og måske hvornår du vil begynde at give ham mere.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.